Big thing start with small matters.

   Sehari selepas aku balik rumah fromm asrama ialah hari keputusan UPSR. 3 of 4 of my siblings including me ambil big exams on this year. Me, azi and mizi. Haha kalau semua berjaya kopak lah duit ayah. Well, in this family you can't simply get brand things so these are our only chance to get those things. Ayah ibu sendiri pun janji ayah ibu akan bagi apa sahaja dengan syarat kena SEMUA a. 1 b pun, lenyaplah peluang kau. I wanted him to succeed but kalau berjaya, susahlah aku nak minta hadiah aku nanti aku ni demand sikit lol, kalau tak, tak bolehlah aku hasut dia beli game lol. Aaand he got 3a2b for UPSR, didn't able to beat me and his sister, ceh. Aku 5a jeww manakala azi 4a1b.

  That night, macam biasalah budak-budak akan frust macam dunia ini seolah-olah sudah berakhir untuknya and ayah aku pun dengan cool nya, "relax lah mizi, belajarlah erti kegagalan". Lalu tercetuslah idea aku untuk menulis entry kali ini. For me, adakah kau perlu tunggu untuk peperiksaan besar macam itu untuk kau belajar erti kegagalan? I would definitely say no. Aku tak sanggup weh, itulah peluang aku untuk banggakan ibu ayah sementara mereka masih ada. So how?

   Well aku ni memang jenis rapat lebih sikit dengan ayah aku and ayah ni banyak philosophy sebenarnya yang banyak aku pegang sampai hari ini. Aku ubahlah sikit philosophy itu supaya sesuai dengan gaya hidup aku yang serba muda ini kui kui. Since the question is very subjective, antara jawapan kepada soalan tadi ialah melalui riadah, sukan or permainan. In these things, there must be a winner. When there is a winner, there must be a loser. Life has its ups and downs so tak mungkin kita akan menang sentiasa.

   I take football or futsal as example. In Tapah Science School (my school) hampir setiap petang aku riadah and main bola or volleyball. Kalau gelap tu, selagi tiada setitik air yang turun dari langit pun kami, para lelaki turun. Kalau ada pun kami turun juga asalkan tiada kilat. Tak macam sisters yang kalau turun pun hanya riadah di tepi longkang. In futsal or football, siapa yang cepat sampai kat court, dialah main dulu. Cukup 12 orang, kami buat bulatan and kira 1, 2, 1, 2. Siapa yang lambat, buatlah team sendiri. Contohnya kau orang ke 13 sampai, so orang ke 14 datang dan  akan menjadi team mate kau, faham?

   Possibility untuk kau bermain dengan team yang sama setiap hari adalah rendah, jadi kau akan bermain dengan orang yang lain-lain pada setiap hari. So takdelah hari-hari kau kuat, i mean kalau ambil semua player sekolah macam mana orang lain nak menang?! The rule is siapa score dulu stay, yang bolos keluar ganti team yang lain. Kalau baru start terus goal macam mana? keluarlah siapa suruh tak ready. Secara tak langsung kau belajar kau kena bersedia from the very beginning. Ada hari kau menang je, duduk lah dalam court tu lama-lama sampai sengaja lepaskan goal sebab nak keluar, penat sangat kui kui. Ada hari tu, kau masuk je kalah. Kau tunggu cukup satu round, masuk semula then kalah. Everything seems do not work. Kau akan rasa geram and nak belasah je team yang menang tu. Tapi kau tak boleh! sebab kita main untuk suka-suka tapi perasaan itu tetap akan ada. Secara tak langung kau belajar how to deal with frustration. Takkanlah kau nak belasah kawan, nanti kau nak berkawan dengan siapa? orang tu nak belajar lagi takkan kau nak belasah dia. When you lose, you start to think how would you win on the next day.

   Even video games juga bagus untuk belajar erti kegagalan. If you play online, you play against real people. If they are better than you, they'll beat you. You would think how do you improve your game play so you'll not lose again? you'll start to change your game play a little bit and sometimes it works. Sebab tu aku tak berapa nak setuju orang yang kata game ni useless. Cikgu sejarah aku relax je main, pandai sejarah sebab game lah. Well some games are based on certain stories. Macam game uncharted, ia adalah kisah tentang seorang pengembara hebat pada suatu ketika dahulu yang namanya Francis Drake. Kau kenal dia? Aku kenal sebab aku main game.

   Jadi apa yang kau dapat melalui benda-benda ini, kau patut gunakan dalam proses pembelajaran kau dalam hidup ini. If it is me, tak dapat a dalam ujian pun aku anggap diri aku ni gagal. Jadi aku ubah cara belajar aku and tengok result pada exam seterusnya. Tapi aku relax je lah sebab aku dah belajar untuk deal dengan frustration jadi aku dapat belajar dengan tenang padai hari-hari seterusnya. Jika diri tenang, pelajar pun senang masuk. Jadi kalau orang yang tak berapa nak score ni, tak riadah lagi, mestilah frustrated tapi dia tak belajar melalui riadah, jadi dia terbawa-bawa dengan frustration tersebut dan susahlah ilmu nak masuk kalau tension. Otak stress belajar 23 jam 59 minit sehari pun tak guna.