Semoga aku tabah dalam belajar

Salamun alaikum.

Hey, my latest post was posted on 31 Jan, so today is 26 March ooo almost 2 months kot. Rindu kau blog, walaupun aku tak suka menulis, tapi aku ada kau untuk menaip, untuk meluahkan perasaan aku, berkongsi cerita untuk dijadikan pengajaran bersama... tsk tsk.. (blog nak pengajaran buat apa?)

February and March were...well...plain to me, nothing interesting, just another tiring months. Always tired but do nothing instead, apa masalah pun aku taktau. Aku rasa aku ni banyak guna tenaga fizikal daripada mental. Macam letak botol dekat meja pintu masuk, ambil makanan, makan, hantar pinggan, basuh tangan, ambil botol tu pergi isi air dekat kaunter. Budak sekolah aku tahu la jarak dia macam mana. Bukannya nak bawak botol tu masa hantar pinggan. I think my capability to think had drop for lazy-to-know reasons. Or should I create my theories instead for the case, haha.

Teori pertama, terlalu banyak belajar.
Teori kedua, tak cukup tidur, duk main kad malam-malam kui kui.
Teori ketiga, banyak dosa mungkin?

Astaghfirullah for the third one.
Okay let us focus on the first one. Sebagaimana yang saya dan rakan-rakan tahu, dan orang lain kalau nak tahu, sekolah ku yang tercinta mempunyai jadual yang tersangat padat sampaikan waktu riadah pun aku request dekat pengetua nak buat homework. kui kui. Last-last aku main bola jugak. Dari pagi, aku kena kejut subuh. Tapi entah macam mana, aku rasa nikmat bangun awal dah ditarik, jadi aku hanya menunggu masa untuk fifi mengetuk pintu lalu bangun pergi buat hal sendiri like gosok baju instead tolong dia kejutkan orang, haha. Usai 7 pagi, belajar sampai pukul 2 lebih setelah roll call. 3 nak gerak kelas untuk kelas bestari sampai kul 5. Nak riadah lagi. Lepas maghrib prep malam. Itu pun ada kelas. Balik pukul 11 nak kena tidur dah. Argh sampai aku pernah terfikir nak lukis rangka manusia kat dalam tandas so boleh hafal masa mandi, tapi nanti sekolah cari aku pula.

Ini semua aku fikir dan aku rasa orang lain ada yang fikir benda sama. Penat.
Tapi sebolehnya aku nak buang fikiran macam ni. Lama-kelamaan aku duk memerhati cikgu-cikgu mengajar, aku sedar beberapa perkara. Cikgu letak harapan yang tinggi kepada anak-anak muridnya. Tinggi tu rasa nak menitis air mata bila fikir tinggi mana. eee takleh ah benda macam ni sedih tau tak uwaaaa. Semua ni aku rasa, aku rasa la nak tengok kita punya effort, believe untuk score in examination. Besides, untuk ilmu diri sendiri juga. nanti boleh aku terang kat masyarakat yang selama ni bertuhankan cinta. Bolehlah buat selingan kui kui. Masa ni la aku nak belajar membantu kawan-kawan, tapi susahlah kalau mereka taknak dibantu. Umpama dia lemas, aku lempar pelampung, tak reti-reti nak ambil pelampung tu tahu nak meraung minta tolong je.

Aku sedar beberapa perkara tentang kehidupan dalam kelas ustaz hamdi. Yang ni malas nak cerita lah. Sebab dah cerita kat twitter. Pergi stalk sendiri. Usaha sikit! ;p

Itu lah, harapan cikgu-cikgu yang aku tak tahan tu. Cikgu aziz elok duk mengajar tiba-tiba cakap cikgu cuma nak kamu A+ add math, and kalau boleh semua A+. Cikgu rufiza lagi best, tak kisah siap ke tak homework sebab faham kami semua. Banyak lagi lah pesanan cikgu. Jadi tugas kita, bukanlah untuk merungut, benda tu nak taknak akan jadi dan dah terjadi dah pun, so buat je lah. Yang penting relax, cool like my favourite fiction character, Sherlock Holmes. In reality? Prophet Muhammad s.a.w of course.

Pernahlah aku call ayah sambil bergenang air mata punya rindu time tu selalu call ibu je kui kui cerita lah banyak, padat sangat jadual kat sekolah. He calmly said, "Alah setahun je, lepas ni dah tak ada dah semua ni. Masa ni lah nak belajar benda baru"

Yeah hidup di dunia ini hanya sekali.


Ya Allah,
kau bantulah diriku ini,
untuk membalas jasa guru-guruku,
dengan memberikan kejayaan yang cemerlang,
seperti yang mereka harapkan dariku,
sesungguhnya aku mampu,
hanya dengan bantuan dan keizinanMu,
Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.