Sama-sama maju dengan cara yang berbeza

Assalamualaikum


Nampak lukisan di atas? Ya, akulah yang lukis. Itu je yang mampu. Kui kui. Cuba relate gambar di aias dan tajuk untuk post kali ini? Dapat? Cerita pada diri sendiri. Post kali ini diilhamkan oleh ust. Hamdi, ketika beliau mengajar di kelas yang didiami oleh 31 orang yang dahagakan ilmu. Sungguhpun begitu, 14 daripadanya adalah lelaki yang suka menyakat perempuan sekelas dengan gurauan poligami. Dengan kehadiran ust. Hamdi, suasana menjadi lebih meriah apabila kami bergurau sesama sendiri lebih-lebih lagi melibatkan poligami. No, I'm not going to talk about that. What I'm going to talk is about this drawing. There are a man and a woman, standing next to each other with a wall between them and two arrows on top of each of them.

Arrows menunjukkan arah kemajuan yang sama-sama ingin dicapai, baik lelaki atau perempuan. Stick man and woman melambangkan kita, lelaki dan perempuan. Wall pula menunjukkan pemisah antara lelaki dan perempuan. Baik, semua orang ingin berjaya dan maju serta hidup aman sejahtera. Masing-masing membawa beban terhadap orang di sekeliling yang mengharapkan diri ini untuk berjaya dengan cemerlang, gemilang dan terbilang. Jadi kita cenderung untuk membuat perkara yang kita rasa betul dalam mencapai kemajuan. Wait aku tak merepek lagi kan? Pernah tak kita k\fikir apa yang kita buat sekarang adalah betul? Pernah tanya orang lain di sekeliling tak?

Berdasarkan rajah di atas, cara seorang lelaki untuk mencapai kemajuan adalah berbeza dengan cara seorang perempuan walaupun niatnya sama. Memang itulah hakikatnya. Melalui pemerhatian aku, err di sesta yang tercinta lah, ramai perempuan yang aku rasa dah salah konsep hendak maju atau berjaya atau menjadi pandai. Lelaki tiada masalah rasanya. Kalau ada pun tak berat. Perempuan ni aku dah tak boleh nak faham walaupun aku dah berkali-kali nak faham, kenapa perempuan sekarang macam bukan perempuan. Walaupun fizikal memang seperti perempuan, tidak perlulah untuk mention apa-apa di sini untuk beritahu macam ini dan itu tu perempuan tetapi cara atau sifat keperempuanan itu seolah-olah terhakis.

Yes, you carry a burden to achieve 9A+, a hope that your parents put on you but the way you're achieving it is somehow wrong. Kau study punya study sampai lupa sapu kelas maka kelas akan menjadi kotor lalu menjadi tempat persinggahan syaitan. Kau gelak sakan walaupun ada lelaki, mungkin lupa yang kau perempuan. Kau berjalan, singkatkan tudung dan sinsing lengan. Argh apa semua in?! Ini bukan perempuan yang diharapkan, diimpikan oleh orang lelaki... Yet you act like a man, study tanpa sapu sampah, gelak sakan. Woman and man are totally different. Kalau nak act like a man, tak pula kau turun riadah petang-petang, elok je duduk di longkang. Eee geram aku.

Sebenarnya, bukan aku je yang rasa benda ni. Tengah bersembang dengan kawan-kawan, ramai kawan yang sependapat. Ya, kami mengharapkan kau lah orang perempuan nak sapu sampah dalam kelas, kami mengharapakan kau juga untuk menjaga maruah, adab dan sebagainya. Tak ada lagi lelaki yang nak perempuan menghadap buku add math 24 jam tanpa melakukan apa yang patut seorang perempuan lakukan. Sepatutnya kau buat benda-benda yang macam ini. Bukankah kita berbeza? Tetapi pintu kemajuan tak pernah terpadam kalau kau jadi seorang yang betul-betul perempuan, malah kau lelaki pun akan tumpang selesa. Apa yang susahnya, perempuan?

Ada lagi ke perempuan yang betul-betul perempuan?